mandag den 3. juni 2013

Fladbrød af grøntsager (glutenfrie)


'Spis dig mæt & glad' af Jane Faerber er mit nyeste kogebogsindkøb - og er du vimmer en madforelskelse det er..
Maden er glutenfri og lige efter mit hjerte - uden kulhydrater og høj på fedt. Heraf Low Carb High Fat. Så fuld skrue på mayonaise, fløde og ingenbekymring  - woop woop!

Jeg har allerede fået prøvet et par ting fra bogen. Knækbrød og nu disse fladbrød.
Pladask faldt jeg for fladbrødene, da de er bøjelige og opfylder lige det jeg har gået og manglet. Jeg tænker, at de også kan være god base til pizza og wraps..?


Grøntsagsfladbrød
8-10 stk//to bageplader

1/2 blomkål
1 gulerod
1 dl hasselnødder
1/2 dl solsikkefrø
1 1/2 spsk husk
1/2 dl persille
2 æg
60 g revet ost
1 spsk tørret timian
1/2 tsk cayennepeber
1 tsk salt

Forvarm ovnen til 200 C
1. Kør blomkål og gulerod på foodprocessoren til det er groft hakket.
2. Kør videre med nødder og frø.
3. Tilsæt det resterende og kør videre til massen er klistret og hakket igennem.
4. Form fladbrødene eller rul det ud som en hel flade.
5. Bag i ovnen i ca. 20 minutter eller til de er gyldne.

De var virkelig gode...
Bare se, hvilken en glæde de bragte i form af byg-selv hotdogs med kryddermayo og syltede rødløg..






Følg med på Instagram @kjegind
Bloglovin - her
Facebook - her

6 kommentarer:

  1. Hvor har du købt bogen? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sarah! Den er bare købt i Arnold Busk boghandlen... Eller over nettet - ved at viiva.dk har den, den er under 'LCHF'-afdelingen.

      Jeg er virkelig glad for den!

      //Katrine

      Slet
    2. Fantastisk, tak!

      Jeg lavede brødene til hotdogs her til aften. Det var ET kæmpe hit! Det er nemt, de går ikke fra hinanden, de har god struktur og smagen er skøn.

      Slet
    3. Dét var godt! De er også et stort hit her.. Jeg lægger lige en opskrift op på blomkålspizza - den skal du også prøve, hvis du kan li dem her.. Den kommer op en af dagene!

      Slet
    4. Jeg må indrømme at jeg ikke er så glad for pizabund af blomkål. Men måske kan jeg lide din udgave? :) Jeg har selv en favorit med glutenfrihavregryn og hørfrø, den vil jeg også få lagt op på et tidspunkt. Tror godt jeg kan overtale min kæreste til at spise pizza!

      Slet
    5. Min blomkålspizza er en tro kopi af Madbandittens - men jeg glæder mig til at prøve dig! Det lyser som en lidt mere smagsneutral udgave.

      //Katrine

      Slet