tirsdag den 13. november 2012

Havrebrød (glutenfri)

Dette havrebrød har alt det, som et godt lyst brød skal have - sprød og brun skorpe, god krumme og smager godt!

Brødet holder sig endda godt uden af komme på frost...



Havrebrød
Et stort eller to små

50 g gær
350 m vand, fingervarmt
850 ml havremel, blend evt. selv - certificerede glutenfrie gryn eller mel
125 ml maizena
125 ml hvidt fint rismel
2 tsk xanthan gum
1 tsk salt
60 ml honning
60 ml olie
4 æg
Evt. frø

1. Hvis du laver havremel fra gryn, så blend cirka 1 l havregryn så fint som muligt
2. Bland gær og vand og lad det hvile mens du blander mel, xanthan gum og salt sammen i en anden skål
3. Tilsæt olie og honning til vandet og herefter melblandingen lidt ad gangen
4. Til sidst røres æggene i og rør godt sammen
5. Kom brødet i en smurt stor brødform eller to mindre og lad det hæve i ca. 45 minutter
6. Bag brødet i forvarmet ovn i 35-50 minutter. Bagetiden varierer meget synes jeg, så hold øje med det og dæk det evt. over, hvis det tager for meget farve.

3 kommentarer:

  1. Det lyder så spændende, men hvilken slags gær kan jeg bruge som er uden gluten? jeg troede at alt gær indeholde gluten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hrönnsa!

      Så vi jeg ved (og kan mærke) så er der ikke gluten i gær. Du har ret i, at gær dyrkes på forskellige typer korn - herunder hvede, majs og ris. Men under gæringsprocessen omdannes glutenproteinet til aminosyrer som derefter omdannes til gærceller.

      Har du en anden viden, som jeg bør kende:)?

      //Katrine

      Slet
  2. Hej,
    Så tror jeg der er noget i det friske gær jeg ikke tåler, men jeg bruger glutenfri tørgær med godt resultat.

    SvarSlet