mandag den 9. april 2012

Kokoskager med ristede mandler - lavet på kokosmel (glutenfri)





7 kommentarer:

  1. Hej katrine. Jeg ville høre om jeg måtte spørge dig om noget :-) Jeg er nemlig selv lidt i tvivl om jeg ikke kan tåle gluten. Jeg kan godt finde lidt om symptomerne på nettet, men jeg ville rigtig gerne høre hvad der sker med dig hvis du spiser gluten, og hvor lang tid efter reaktionen kommer?

    SvarSlet
  2. Hej Lykke!
    Du kan tro, at du må spørge:)
    Cøliaki kan godt være ret svær at sætte en specifik finger på, da der er mange 'grader' af det og mange symptomer.
    Når jeg spiser gluten, så får jeg først får jeg ondt i maven og kolik-agtig symptomer og det plejer at komme en time til halvanden efter. På længere sigt bliver jeg træt, mister koncentrationsevnen, får udslet og så bliver jeg tung i humøret og meget sensitiv.
    Dette er jo symptomer, som stikker i mange retninger og kan relaterer til mange ting - og det kan derfor være svært at finde ud af det selv, ved at krydse af på en liste. Har du prøvet at undgå gluten i en periode - altså helt uden gluten?
    Hilsen Katrine

    SvarSlet
  3. Okay tak. Jeg har nemlig nu i en måned undgået gluten og jeg synes jeg har det en del bedre men ikke 100% godt endnu. Jeg ved ikke hvor lang tid det tager eller om det måske er æg jeg ikke kan tåle. Nu vil min læge i hvert fald tage en gluten test på mig men det kræver at jeg spiser en masse gluten hver dag i en måned før man kan spore det, hvilket jeg self ikke har lyst til når jeg nu endelig efter flere år har fået det bedre. Men så prøvede jeg nemlig at spise gluten igen for første gang i går og efter 2-3 timer fik jeg det bare så dårligt, rigtig ondt i maven og virkelig meget kvalme, men der var også æg i det jeg spiste.. Men det lyder som om at man bare må prøve sig langsomt frem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er i hvert fald den nemmeste måde at kortlægge det på.
      Hvis du vælger at gå via lægen og blive testet, er der en række fordele synes jeg. Hvis du bliver diagnosticeret med cøliaki via din læge, så vil du blive tilknyttet hospitalet, hvor du årligt bliver tjekket via blodprøver for at se, hvordan du har det og løbende undersøgelser, som scanning for at tjekke dine knogler. Tilknyttet hospitalet er også en diatist, som kan hjælpe ingang med en diæt, som passer til dig.
      Desuden kan man søge kommunen om tilskud for merudgift, som er en stor økonimisk hjælp, når man køber ind til en glutenfri diæt.
      Jeg håber at du får klarhed over det!

      Slet
  4. Sikke en fin blog du har! :-) Og rigtig fine opskrifter ! :-)
    Jeg spiser dog heller ikke sukker, så vil prøve at lege lidt med den her opskrift :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stinna!
      Tak:) Lad mig høre, hvordan de bliver, hvis du begiver dig ud i dem her...
      //Katrine

      Slet