lørdag den 25. februar 2012

Hjemmelavet falafel (glutenfri)

Jeg vover mig ud i en battle mod Nørrebros falafler! Der vil nok komme nogle kebab-mænd efter mig, men de smager nu godt - specielt, når de er frisklavede!


De kan også sagtens spises kolde i en madpakke. Hvis man ikke gider at lave alle på én gang, så kan de kugles, fryses og laves når der nu er tid.
Der er et hav af muligheder med falafel - de kan laves med gulerødder, andre krydderurter, andre bønner og ærter..

Falafel 
Til ca 30 styk

    250 g kikærter, tørre
    *
    1 bundt bredbladet persille
    5 fed hvidløg
    1 løg, medium
    1 tsk stødt koriander
    1,5 tsk spidskommen
    2 spsk sesamfrø
    2 tsk salt
    *
    2 spsk maizena
    1 tsk bagepulver
    Kasserolle med 3-4 cm olie


1. Lad kikærterne stå i blød natten over. Gør det i rigeligt vand, da de suger meget.
*
2. I en kasserolle varmes olien op til så højt som muligt - jeg gav den fuld skrue i 10 minutter forud. 
3. Blend kikærterne. Jeg kan godt lide dem lidt grove, men ellers blend så fint som muligt.
4. Blend persille, hvidløg, løg, sesamfrø og krydderier. Bland derefter sammen med kikærterne.
*
5. Bland mel og bagepulver og rør herefter det hele godt sammen.
6. Form kuglerne som du ønsker. Jeg synes, at det fungerer bedst med håndfladen og en spiseske.
7. Plop dem i den varme olie 3-4 stykker af gangen. Kom ikke for mange i, da olien falder i temperatur.


Mine kugler skulle have ca. 2 minutter. 


Spis dem med en god salat og tzatziki eller som snack med tahin-dressing:
2 spsk tahin 
4 spsk creme fraiche 
salt
peber





2 kommentarer:

  1. Har lige prøvet at lave falafel for første gang. Opskriften var med mel, men jeg brugte maizena i stedet. jeg synes konsistensen var fin, men i olien gik de helt i opløsning. Nu har jeg smidt resten i ovnen. Kan nogen fortælle mig hvad jeg har gjort forkert :(
    hilsen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette!

      Jeg synes at have hørt, at der er forskel på om du bruger kikærter fra dåse eller opblødte.. De skal være de tørrede og opblødte, ellers falder de fra hinanden. Jeg håber at det kunne hjælpe?

      //Katrine

      Slet